شیرینی

شیرینی های محلی مازندران

شیرینی محلی شمال

استان مازندران به آب و هوای عالی و خاک حاصلخیزش معروف می‌باشد. و اما از سوغاتی های معروف این منطقه برنج عالی و باغ های مرکبات پر برکت آن خواهد بود. در کنار این موارد ماهی دریای شمال و شیرینی های خوشمزه و محلی شهر های مازندران نیز مورد توجه همگان هستند. در ادامه می‌خواهیم چند نمونه از خوشمزه ترین شیرینی های محلی مازندران را بررسی و طرز پخت آن ها را یاد بگیریم. برخی از این شیرینی ها مانند شیرینی آب‌دندون، شیرینی برنجک، شیرینی پشت زیک و یا شیرینی قطاب مازندرانی را می‌توانید از شیرینی سرا های در سطح شهر ها خریداری نمایید. شیرینی سرای فریدونکنار در کنار انواع شیرینی ها و کیک های خوشمزه ‌ای که دارد مشغول به پخت برخی از شیرینی های محلی مازندران نیز می‌باشد.

شیرینی های محلی مازندران
معروف ترین شیرینی های محلی مازندران

معروف ترین شیرینی های محلی مازندران

با وجود پیشرفت تکنولوژی و دسترسی آسان برای اکثر افراد اما هنوز طعم و عطر شیرینی های محلی چیز دیگری می‌باشند. به همین علت پخت و فروش شیرینی های محلی در بسیاری از روستاهای استان مازندران برقرار بوده و مشتریان بسیاری نیز دارند. به طور مثال شیرینی کماج از آن شیرینی هایی بوده که علاوه بر فروش بسیاری از افراد در منزل نیز پخت می‌کنند.

خرید انواع شیرینی های خوشمزه با بهترین کیفیت مواد اولیه را به صورت حضوری و یا آنلاین در شیرینی سرای فریدونکنار تجربه نمایید.

شیرینی کماج مازندرانی

شیرینی کماج بسیار خوش طعم و پخت آن نیز ساده می‌باشد. و در استان های دیگر با نام های مختلفی پخت شده و همراه چای سرو می‌شود. مواد تشکیل دهنده‌ی شیرینی سنتی مازندران، آرد برنج، شیر، تخم‌مرغ، شکر، وانیل، زعفران، گلاب و در برخی موارد زیره می‌باشد. برای نرم شدن بیشتر کماج می‌توانید به آرد خود مقداری آرد گندم نیز اضافه نمایید. روش پخت بسیار ساده بوده و تمام این موارد گفته شده را باید با یکدیگر ترکیب نمایید. قبل از شروع به ترکیب مواد اجازه دهید تا شیر و تخم مرغ به دمای محیط رسیده و سرد نباشند. در آخر پس از ترکیب نیز مواد را چند ساعت درون یخچال قرار دهید تا استراحت کنند. پس از چند ساعت از یخچال بیرون آورده در تکه های دلخواه جدا کرده و درون ماهیتابه‌ی از قبل داغ شده سرخ نمایید.

آب‌دندون سنتی مازندران

شیرینی آ‌ب‌دندون را می‌توان معروف ترین شیرینی محلی مازندران دانست. و در مناسبت های مهم مانند عروسی، جشن ها و عید نوروز نیز پخت و سرو می‌شود. به همین علت در بسیاری از شیرینی فروشی های این استان از جمله شیرینی سرای فریدونکنار پخت و فروش این شیرینی انجام می‌گیرد. در رسم های قدیمی خانواده داماد در سینی خرید عروس خود شیرینی آب‌دندون نیز قرار داده و به منزل عروس می‌فرستند. سایز شیرینی های عروسی معمولا مقداری بزرگ تر از آب‌دندون های مخصوص عید می‌باشد. فروش شیرینی آب‌دندون در کنار شیرینی برنجی برای شب عید رونق بسیار دارد. این شیرینی با نام باب دندون نیز معروف بوده و به راحتی در دهان آب می‌شود.

برای خرید خوشمزه ترین شیرینی آب‌دندون محلی مازندرانی می‌توانید به شیرینی سرای فریدونکنار مراجعه نمایید.

خرید شیرینی
خرید و تهیه شیرینی های شمال در شیرینی سرای فریدونکنار

برنجک و یا بهاردانه

شیرینی برنجک در زبان محلی مازندرانی با نام های بهاردونه، بادونه و یا بهادونه نیز معرفی می‌شود. این شیرینی در مناسبت های بسیاری مانند عروسی، بله برون، دورهمی ها، عید نوروز و به طور مخصوص در شب یلدا پخت می‌شود. در واقع برنجک را می‌توان یکی از شیرینی های نماد جشن ها و شب یلدا دانست. ماده اصلی این شیرینی همان طور که از نام آن پیدا است، برنج بوده و به دلیل پفکی بودن برای کودکان نیز جذاب است.

در مرحله اول برنج ها را باید به طور کامل پخت و سپس آبکشی نمود. پس از آبکشی نیز برنج را در جلوی نور آفتاب و یا محلی خشک و گرم قرار داده تا دانه ها به طور کامل خشک شوند. پس از خشک شدن دانه ها درون روغن از قبل گرم شده قرار داده تا دانه ها سرخ شوند. در آخر نوبت به اضافه کردن شهد بر روی دانه های برنج سرخ شده می‌باشد. این شربت می‌تواند از شکر و یا عسل تهیه شده و با آب و مقدار کمی آ‌ب‌لیمو ترکیب شود. شربت را با غلظت مناسب تهیه کرده تا خیلی رقیق نباشد. پس از اضافه نمودن شهد نوبت به برش دادن شیرینی های برنجک به صورت دلخواه است. می‌توانید به صورت لوزی و یا مستطیل برش داده و پس از چند ساعت برش ها را از یکدیگر جدا نمایید.

شیرینی محلی پشت زیک مازندران

در صورت سفر به استان مازندران احتمالا شیرینی بشت زیک را در بسیاری از مغازه ها و یا شیرینی فروشی ها مشاهده کرده‌اید. این شیرینی به نوعی سوهان کنجدی بوده و از دیگر شیرینی های مخصوص شب یلدا و یا جشن ها در شمال می‌باشد. نام عجیب این شیرینی برگرفته از پرنده ای به نام زیک و کوچک تر از گنجشک می‌باشد. پرنده زیک به رنگ خاکستری بوده و زیر هر دو بالش قرمز رنگ می‌باشد. ماده اصلی شیرینی پشت زیک بوده و کشت کنجد در باغ های مازندران رواج دارد. به همین علت از زمان های قدیم مانند برنج در دسترس اکثر افراد بومی بوده است.

در ابتدا دانه های کنجد را شسته و خشک می‌نماییم. سپس درون ظرفی از قبل گرم شده ریخته و تفت می‌دهیم. دانه های کنجد باید با شعله‌ی مناسب و به آرامی تفت گرفته و از خامی در بیایند. شکر را نیز به صورت جداگانه بر روی حرارت ملایمی قرار داده تا کم کم به رنگ قهوه‌ای در بیاید. در نهایت شهد آماده شده را بر روی دانه های کنجد ریخته تا به یکدیگر بچسبند. و پس از کمی خنک شدن پشت زیک آماده برش دادن است. برخی از افراد برای تنوع و طعم بهتر به دانه های کنجد تکه های گردو، بادام، زعفران و یا هل نیز اضافه می‌کنند. عطر و طعم بشت زیک و یا سوهان کنجدی بسیار بیشتر خواهد شد.

تنوع بسیار در شیرینی های خشک و تر، انواع باقلوا های بی نظیر و بهترین نان سوخاری را از ما در شیرینی سرای فریدونکنار بخواهید.

نان کوهی از شیرینی های سنتی مازندران

همان طور که از نام این شیرینی پیدا است، پخت آن بیشتر در مناطق ییلاقی انجام می‌گرفته است. خانم های روستایی در ییلاق های شهرستان های بابل و آمل در تنور های زمینی خود پخت این شیرینی خوشمزه را انجام می‌داده‌اند. امروزه شیرینی کوهی درون فر ها نیز قابل آماده سازی می‌باشد. طعم دلنشین و عطر بی نظیر این شیرینی شما را به دوران کودکی و روز های خوب گذشته خواهد برد.

آغوزنون و یا آغوزکنا

برای آخرین مورد از معرفی شیرینی های محلی مازندران به سراغ شیرینی گردویی آغوزنان می‌رویم. مواد اصلی این شیرینی گردو، شکر و آرد سفید می‌باشد. در زمان های قدیم درون تنور و این روزها در فر های خانگی نیز قابل پخت می‌باشد. ظاهر و طعمی شبیه به شیرینی گردویی داشته و عطر و بوی دل‌پذیری نیز دارد. در گویش مازندرانی به گردو آغوز می‌گویند. و نام این شیرینی از ترکیب نان و آغوز می‌باشد.

شیرین کوهی
پخت انواع شیرینی های سنتی مازندران

در صورت هر گونه سوال در مورد شیرینی و کیک های تولد و جشن عروسی می‌توانید با ما در شیرینی سرای فریدونکنار در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *